Kan utveckling av ett vinnande koncept vara att inte göra så mycket?

Det är alltid spännande med utveckling. Tänka nytt. Förändra i förhoppning av att det skall bli ännu bättre. Har man ett vinnande koncept skall man samtidigt vara försiktig. Inte förändra för förändringens skull. Tänka efter före. Utveckla varsamt.

Coworking - att vara i ett sammanhang och slippa en hel del administration och praktiska delar i det dagliga

Förarbetet är ofta nyckeln

Innan Karlstad Business Center startades upp i slutet av 2016, la vi mycket tid på att fundera på olika lösningar, vad som skulle omfattas, var det geografiskt skulle passa bäst att öppna upp, vilken storlek på lokaler som skulle vara bäst, utformningen av lokalerna osv.

Vi genomförde ca. 200 företagsmöten under ett års tid där vi helt enkelt diskuterade och fick värdefull input kring konceptet. I princip ingen hade vid den här tidpunkten ens hört talas om ‘coworking’.

Lockande med förändringar

Karlstad Business Center blev ju snabbt både populärt, känt i Värmland och fick ett positivt laddat varumärke. Vårt förberedande arbete visade sig innebära att det s a s blev rätt redan från början. Det blev t o m så rätt från början att efterkommande coworkings härmade oss i många delar.

Samtidigt dyker ju nya tankar och idéer upp. Och lockelsen att förändra, utveckla och omarbeta kan vara stor många gånger. Man vill att det skall bli ännu lite bättre, att kunderna skall bli ännu lite mer nöjda, att ‘wow-kommentarerna’ skall komma ännu mer ofta osv.

Skomakare…

…bliv vid din läst, är ett gammalt känt uttryck. Ett annat på samma tema är ‘varför laga något som inte är trasigt’. Det här är sanningar som vi många gånger fått tänka på när det gäller Karlstad Business Center. Framförallt under pandemin, när även många av KBC:s kunder valde att ‘flytta hem’, var det frestande att tänka ‘kreativt’ för att försöka stoppa förluster och göra om konceptet.

Lite samma sak när inflationen tog fart 2022 och hyreshöjningarna låg på +10%, kaffet dubblades i pris, lokalvårdsartiklar steg med 50% och osäkerheten om vad som komma skulle var oroande. Genom tydlig och öppen kommunikation visade då kunderna stor förståelse för att vi var tvugna att införa en mindre ‘serviceavgift’ - och vi vågade återigen stå fast vid vårt ursprungskoncept med Karlstad Business Center.

Mindre justeringar är också utveckling

Genom att våga hålla fast i hela grundkonceptet med KBC, parallellt med att vi gjort mindre justeringar, är Karlstad Business Center sedan ett par år återigen samma succé som de första åren. Detta trots att det som nyttjas på KBC har inneburit vissa förändringar sedan pandemiåren.

Från att det innan pandemin, varje vecka var mycket externa besökare på KBC, har våra kunder idag mycket högre behov av videomöten. Genomsnittskunden är inte heller ‘ute på fältet’ lika mycket som tidigare vilket innebär att närvaron man har på KBC har ökat med ca. en dag/vecka. Och nyttjandet av copy/print samt posthanteringen fortsätter att minska.

Ökat i popularitet

Något som verkligen ökat i popularitet senaste åren är den fria träningen på STC som ingår för alla kunder. Här ser vi tydligt att fler nyttjar möjligheten oftare än tidigare. Likaså är våra (ca) kvartalsvisa luncher populära. Det har också blivit några fler kunder som väljer Premium även om den fria sittningen via KBC Member fortfarande är klart mest populära lösningen. Och att alla skrivbordsarbetsplatser har antingen dubbla skärmar, extra stor skärm eller s k curved skärm, är idag ett måste för de flesta kunderna.

Har ni också en verksamhet där ni många gånger varit lockade att förändra? Men svalt några gånger och sedan ändå stannat i grundkonceptet. Många gånger är förändring bra. Ibland inte.

- - -

Är du också intresserad av att bli KBC:are? Läs gärna mer här>>>

Nästa
Nästa

Lansera nya tjänster och produkter? Korta företagets time-to-market